Sport i ćwiczenia fizyczne są niezwykle korzystne

Prewencja i leczenie muszą więc uwzględniać wszystkie te elementy, aby móc na nie korzystnie wpływać. Higiena Chorzy na migrenę muszą unikać alkoholu, szcze-gólnie białych win, które, jak wiadomo, wywołują ataki. Mieszanie win podczas posiłku daje zresztą podobny skutek. W 60 procentach przypadków smakołykiem, którego warto unikać, okazuje się czekolada, za-wierająca fenyloetylaminę. Przyjęcia i bankiety stają się niejednokrotnie początkiem gwałtownych i długich napadów, którym towarzyszą wymioty, ale, jak już mó-wiliśmy, u niektórych osób także i – na odwrót – post bądź opóźnienie posiłku mogą powodować kryzys w wyniku niedocukrzenia krwi.

Palenie tytoniu – a czasem i nawet sam jego zapach ¦ w pomieszczeniu – bywa źle znoszony przez migreni- ków. Ale – o dziwo – wypalenie jednego papierosa pomaga czasem złagodzić napad osobom cierpiącym na bóle naczyniowe twarzy.

Sport i ćwiczenia fizyczne są niezwykle korzystne, pod warunkiem, że nie uprawia się ich zbyt forsownie. Dlatego należy unikać sportów wyczynowych. Wysiłki sportowe dostosowane muszą być też do wieku i kon-stytucji organizmu danej osoby. Tai-chi-chuan, gim-nastyka chińska o umiarkowanym i zrównoważonym rytmie wysiłku przynosi korzyści chorym na migrenę w każdym wieku. Młodym radzimy długie marsze, pły-wanie i jogging.

Należy też unikać diet, które mogą powodować za-parcia. Zaparcia wywołują często napady, ponieważ powodują zaleganie w jelitach szkodliwych dla migre- ników substancji takich jak tyramina.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *